E-COMMERCE: 6 Sandheder Om Influencermarketing, Du Bør Vide

Der er ingen tvivl om, at influencermarketing efterhånden er blevet en fundamental del af de fleste webshops marketingmix. 

 

Og med god grund.

 

For ifølge statistik for 2019 så bekræfter 92% af de adspurgte marketingbureauer, at influencermarketing er effektiv for webshops. Det er derfor ikke længere nødvendigt at diskutere, om influencermarketing er vigtigt. Men det er stadigvæk ultrainteressant er diskutere, hvordan webshops udnytter influencermarketings fulde potentiale. 

 

Og det er her, at vi gerne vil byde ind.
 

Vores erfaring med influencermarketing har vist os 6 kerneområder, som webshops skal vide og arbejde ud fra, når de inkluderer influencermarketing i deres marketingmix.

Kom længere ud med influencermarketing

 

Traditionelle marketingkanaler har skabt omsætning for et utal af virksomheder gennem årtier. Men den tid er forandet nu. I takt med det digitale paradigmeskifte når de traditionelle marketingkanaler ikke ud til lige så mange forbrugere, som de engang gjorde. Det er her, influencermarketing skiller sig ud. For du efterlader et større og langt dybere indtryk hos forbrugeren med influencermarketing. Det bedste af det hele er, at du kan gøre det på trods af et begrænset budget. 

 

Og årsagen er simpel.

 

Der er nemlig en utrolig lille chance for, at en forbruger vil bruge energi på en reklame, som de ikke finder troværdig. De finder i langt højere grad rigtige mennesker troværdige end brands. Netop derfor er influencermarketing så effektiv. 

 

Influencere varierer meget i pris, men der er muligheder for alle slags budgetter - store som små. Før i tiden brugte virksomheder millioner af kroner på at skabe en markedsføringskampagne, der ville ramme forbrugeren. Men det er ikke nødvendigt i dag - især ikke hvis du undlader at bruge de mest højprofilerede kendis-influencere. Selvom du vælger at benytte dig af en mindre influencer, så er de generelt set stadigvæk rigtig gode til at skaffe kunder til dig. Det betyder også, at du får meget mere for dine markedsføringskroner sammenlignet med andre markedsføringskanaler. 

Influenceren skal være relevant

 

Når du skal finde den rigtige influencer til at gennemføre din kampagne, skal du finde en, som på en eller anden måde har relevans for din branche. Dette er faktisk langt vigtigere end hvor mange følgere, influenceren har. Ønsker du en succesfuld kampagne, skal du finde en influencer, hvis målgruppe har en forbindelse til dit produkt. Influencerens målgruppe og dit brands målgruppe skal altså stemme overens.

Micro-influencers hjælper med at målrette din kampagne

 

Det kan lyde enormt kontraintuitivt at bruge energi på influencere med en forholdsvis lav følgeskare. Men sandheden er, at micro-influencere repræsenterer et utroligt effektivt værktøj til at målrette dine kampagner til mindre dele af din målgruppe.

 

Først skal du segmentere dine kunder i forskellige, relevante kategorier. Du kan herefter målrette dine kampagner til disse under-kategorier af din målgruppe via micro-influencers. De koster en brøkdel af de store populære influencers, og deres følgerskare er ofte enormt engagerede i influenceren. Det betyder altså, at du vil øge effektiviteten på din influencermarketing, da du får meget for lidt penge.

Ikke autentisk? Så glem det

 

Har du fundet en influencer, der er mere interesseret i lønnen end dit produkt? Så kan du lige så godt droppe samarbejdet. Forbrugerne kan nemlig tydeligt se, hvis en influencer ikke selv tror på produktet og udelukkende laver kampagnen for pengenes skyld. Derudover vil det ikke øge dit salg, og du kan endda risikere at give dit brand et dårligt ry. 

 

Hvis en influencer til gengæld tror på dit produkt, så vil det også tydeligt skinne igennem i det indhold, de laver. Deres oprigtige begejstring og deres kreativitet omkring hvordan, at de skal få dit produkt i spil i deres hverdag, vil have en stor indvirkning på kvaliteten af deres indhold og dermed have en indvirkning på dit salg.

Vælg platform efter din målgruppe

 

Når vi snakker influencere, så vil de fleste automatisk tænke på Instagram. Men sandheden er, at influencermarketing på ingen måde kun foregår på Instagram - alle platforme, hvor du kan samle en følgerbase, kan danne rammerne for influencermarketing. Og blandt flere kan vi nævne både YouTube, blogs, Pinterest og TikTok som steder, hvor man kan bruge influencermarketing. Du skal derfor ikke udelukkende fokusere på de mest populære platforme men derimod de platforme, der giver mening i forhold til din målgruppe. Og der er faktisk også fordele ved at vælge mindre populære platforme - for hvis du vælger en mindre populær platform, så er der større chance for at nå flere uden den store konkurrence fra andre brands. 

 

Når du skal vælge den rigtige platform, skal du vælge den, der matcher din branche og dit produkt. Du skal have indsigt i hvilke platforme, som din ønskede målgruppe bruger og derefter undersøge hvilke personer, der er til stede på de platforme, og som din målgruppe stoler på.

Vælg altid kvalitet over kvantitet

 

Vi ser en tendens til, at nyere virksomheder (og især nye webshopbrands med små budgetter) ofte bliver fristet til at bruge de billigste influencere. Det behøver ikke altid at være en dårlig ting, men vi appellerer til, at du samtidig også kigger på kvaliteten af influencerens følgere. Nye influencere har nemlig desværre indimellem en tendens til at skaffe falske følgere. 

 

Og det er faktisk en af de største udfordringer ved influencermarketing.

 

Det er alment kendt, at der blandt nye influencere er nogle, der køber deres følgere. Det betyder, at de syner mere attraktive, end de egentlig er. For at undgå det kan du kaste et blik på influencerens indhold. Hvis du kan se, at engagementet per opslag er lavere, end du havde forventet, så kan det være en indikator på, at nogle af følgerne er købte. Og det er et problem. For i e-commerce er troværdighed og engagement afgørende for en succesfuld kampagne. 

 

Vil du gerne læse mere om, hvordan du spotter en falsk influencer? Så læs artiklen “Sådan spotter du en falsk influencer” her.

.

Skal vi skalere din forretning?

_edited.jpg

Tel. +45 53 55 85 38

kontakt@scalemarketing.dk

CVR.: 38860194

_edited.jpg

BESØG

OS

Islands Brygge 79A, 7406

2300 København, Danmark

Billede af Elena Koycheva

FØLG

OS

  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle