Sådan Spotter Du En Falsk Influencer

Influencermarketing er globalt set blevet en billion-forretning, og med god grund; det er en utrolig effektiv måde at skabe salg og brand awareness på. Det er nok også grunden til, at 94% af de marketeers, der benytter sig af influencermarketing, finder metoden effektiv.

 

Men der er en bagside af medaljen.

 

I takt med at influencermarketing er blevet mere og mere populært, er antallet af influencere, der har manipuleret deres antal af følgere også steget. Undersøgelse viser, at det gælder hele 24% af alle influencers. 

 

Det er næsten hver 4. influencer, der har snydt sig til flere følgere eller bedre engagementstal. Og det er et stort problem. Det har nemlig vakt stor mistillid til branchen - både hos forbrugerne og hos marketeers, der nu skal være ekstra påpasselige, hvis de ikke vil spilde penge på en influencer, der ikke kan levere de resultater, som deres profil indikerer. 

 

Der findes heldigvis en forholdsvis enkel løsning!

 

Selvom problemet er stort, kan man tydeligt gennemskue, om en influencer er falsk eller ej. Det kræver bare, at du ved, hvad du skal kigge efter. Og det er netop dét, vi gerne vil hjælpe dig med i den her artikel.

Tag et kig på deres følgere

Du vil ofte kunne gennemskue, om en influencers følgere er falske blot ved at kigge nærmere på dem. 

 

Har influenceren mange følgere uden profilbilleder? Følger profilerne ikke andre end influenceren, og bliver de heller ikke selv fulgt af nogle? Poster de aldrig opslag eller har private profiler? Du kan også kigge på følgernes brugernavne: lyder de opdigtede og indeholder mystiske talkombinationer? Dette er alle advarselssignaler, der indikerer, at influenceren kan have falske følgere. Ser du mange profiler på en influencers følgerliste, der passer på ovennævnte beskrivelse, så er der stor sandsynlighed for, at de er robot-profiler, der er blevet købt.

Antal følgere og engagementtallet skal passe samme

Overvejer du at samarbejde med en influencer, der har 10.000 følgere, men kun får et par likes per opslag? Så burde du genoverveje situationen. Hvad er sandsynligheden nemlig for, at kun enkelte ud af de 10.000 følgere engagerer sig i influencerens content, - hvis de har valgt at følge influenceren? Lille. Derfor er det et kraftigt advarselssignal. Du skal dog have for øje, at det også er muligt for influenceren at købe likes. Det er derfor også relevant at se på, om antallet af følgere, antal likes og antal kommentarer hænger sammen. Har de mange følgere, mange likes men kun enkelte kommentarer, kan det også være et rødt flag. 

 

Okay, du har tjekket antal følgere, antal likes OG antal kommentarer. Der ser ud til at være god synergi mellem alle tre elementer. Så kan du være rolig, ik’? Desværre ikke. For du kan faktisk også købe kommentarer. Hvordan helgarderer du dig så? Du tjekker kommentarerne! Består kommentarerne af generiske beskeder eller blot indeholder emojis, så er der også en stor sandsynlighed for, at de er købte. Det kunne for eksempel være “😍”, “Nice!” eller “Elsker det!”.

Bed om influencerens følgerdata

Hvordan sikrer du dig, at din influencer rent faktisk kommunikerer til en målgruppe, der matcher din? Du tjekker deres følgerdata. Alle influencere har nemlig demografisk data på alle deres følgere. Det inkluderer blandt andet data på hvilke byer og lande, som følgerne kommer fra, deres aldersgruppefordeling og køn. Bed dem altid om at sende dig denne data. 

 

Vær opmærksom på, at det ikke altid handler om kvantiteten af følgere - det handler i højere grad om kvaliteten af influencerens følgere og derved det bånd, som influenceren har til sine følgere. Trenden i 2020 har tydeligt vist os, at der i stigende grad bliver brugt mindre influencere til samarbejdsaftaler.

Bed om deres rækkeviddedata

De fleste influencere har en virksomhedskonto. Den giver blandt andet muligheden for at se, hvor stor en rækkevidde en influencers content har. Denne data kan du sagtens bede om at se et screenshot af. Har influenceren mange tusinde følgere, men ikke når ud til særlig mange, kan det også være et tegn på falske følgere, der ikke engagerer sig i influencerens content. Og samme princip gør sig også gældende for resten af dataen. Til trods for at engagement-raten kan svinge alt afhængig af brancher, er benchmark et sted mellem 4-8%..

Bed om deres referencer

 

Når du skal rekruttere den rigtige influent, gælder samme princip, som når du skal rekruttere en ny medarbejder. Du kan derfor sagtens tillade dig at bede influenceren om referencer fra tidligere samarbejdspartnere. Og mens de finder referencerne frem, kan du også bede dem tage resultaterne fra de samarbejder med i samme omgang. Du kan dermed se, sort på hvidt, om influenceren rent faktisk leverer dét, de siger, at de kan.

"Hvis det lyder for godt til at være sandt,...

… så er det nok også for godt til at være sandt”. Og det er egentlig den bedste måde at opsummere denne artikel på. For at kunne vurdere om det lyder for godt til at være sandt, er du nødt til at bruge den nødvendige tid på at undersøge de influencere, du overvejer at samarbejde med. Og her håber vi, at vores checkliste kan være et værdifuldt, tidsbesparende og pengebesparende værktøj for dig.

Skal vi skalere din forretning?

_edited.jpg

Tel. +45 53 55 85 38

kontakt@scalemarketing.dk

CVR.: 38860194

_edited.jpg

BESØG

OS

Islands Brygge 79A, 7406

2300 København, Danmark

Billede af Elena Koycheva

FØLG

OS

  • Facebook - Hvid Circle
  • Instagram - Hvid Circle