Influencerbranchen Er I Enorm Vækst

 

Siden 2016 har stort set alle bureauer, der beskæftiger sig med influencermarketing, kunne se en stødt stigning i omsætning. 

 

Og det er der nok en helt særlig grund til.

 

Ihvertfald hvis du spørger eksperten Gry Høngsmark Knudsen, der er lektor på Institut for Marketing & Management på SDU. I en artikel til finans.dk siger Gry Høngsmark Knudsen bl.a. sådan her:

 

“Der er stadig en fornemmelse af, at influencers har en mere direkte kontakt til forbrugerne - især de unge. Den kritiske forståelse, som vi har for traditionelle reklamer, den er ikke helt slået igennem endnu. Virksomhederne tror på, at det er gennem influencers, forbrugerne kan nås”.

Untitled_Artwork.png

Og resultaterne indikerer, at Gry Høngsmark Knudsen har ret. 

 

For i forrige regnskabsår omsatte de 14 største selvstændige influencerbureauer i Danmark samlet set for 108 millioner kroner. Til sammenligning lød tallet året før på 67 millioner kroner, viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen. 

Spørger man Slots- og Kulturstyrelsen, er den samlede omsætning nok endnu større end de 108 millioner kroner. I opgørelsen er der nemlig hverken medregnet selvstændige influencers eller bureauer, hvis omsætning endnu ikke kan opgøres retvisende. 

 

Det betyder altså, at tallet forventes at være endnu større. 

 

Selvom ovenstående ikke er med i opgøret, så er omsætningen på de 108 millioner stadig større end for eksempel omsætningen på annoncer i biografer. 

 

Og det forventes ikke, at den stigende tendens forsvinder.

Selvom Gry Høngsmark Knudsen forventer, at forbrugernes kritiske sans for influencermarketing vil stige i løbet af de næste par år, så er der særligt én fordel ved influencermarketing, som de andre kanaler ikke kan sikre i samme grad:

Reklamerne bliver set. 

“Ved tv-reklamer går folk på toilettet eller laver noget andet, så fokus ikke er så højt, som det er på de sociale medier”, forklarer hun. 

Og det er måske også grunden til, at den her vækst indenfor influencermarketing er ret bemærkelsesværdig - især hvis man sammenligner med mange af de andre traditionelle mediers samlede annonceomsætning. For her viser tallene fra Slots- og Kulturstyrelsen nemlig, at de enten står stille eller falder.